Rekrutacja – dostałeś zaproszenie na Assessment Centre?

Rekrutacja – dostałeś zaproszenie na Assessment Centre?

Rekrutacja – aplikowałeś na wymarzone stanowisko. Zaproszono Cię na spotkanie – pierwszy sukces. Zaznaczono jednak, że nie będzie to tylko rozmowa i żebyś zarezerwował sobie cały dzień. Czego możesz się spodziewać i co zrobić żeby spotkanie to okazało się kolejnym sukcesem?

Ta metoda stosowana nie tylko w rekrutacji nazywana jest Assessment Centre bądź Ośrodkiem Oceny. Jest to seria ćwiczeń, które dobrane są pod kątem docelowego stanowiska. Warunki stworzone podczas sesji Assessment Centre mają przypominać warunki pracy na danym stanowisku. Do najczęściej stosowanych ćwiczeń należy „koszyk dokumentów”, odgrywanie ról, prezentacja i dyskusja grupowa. Dobór typu i treści ćwiczeń zależy od celu, jaki postawiła sobie Firma poszukująca pracownika – od tego, jakie cechy zostały określone jako niezbędne dla danego stanowiska.
Ćwiczenia odbywają się w 5 – 8 osobowych grupach, każdą grupę obserwuje 3-4 osobowy zespół „assessorów”. Ćwiczenia mogą trwać od kilku godzin do kilku dni, chociaż te dłuższe „assessmenty” zdarzają się w praktyce niezwykle rzadko.

assessment centre

Wielu ludzi uważa, że na takim spotkaniu trzeba zaprezentować się jako lider – że powinno się przejąć inicjatywę, kierować pracą grupy i „tryskać” energią.
Assessorzy jednak mają wytyczne procesu rekrutacji i co do cech, jakich poszukują. Nie na wszystkie stanowiska wymagane są zdolności liderskie, więc jeśli takich nie posiadasz to nie udawaj, bo na pewno zostanie to zauważone.
Zachowuj się naturalnie, oczywiście na tyle na ile pozwala Ci na to nowa sytuacja. Stres, jeśli Cię tylko nie sparaliżuje, zostanie odebrany jako normalny syndrom i może nawet być zinterpretowany jako objaw zaangażowania i zmotywowania.

Ważne jest to byś był naturalny, gdyż osoby, które Cię oceniają, znają Firmę i stanowisko na jakie aplikujesz i będą dopasowywać kandydatów nie tylko ze względu na kompetencje twarde, ale również na typ pracy i kulturę organizacyjną Firmy – innymi słowy będą chciały, by osoba, która zostanie wybrana pasowała pod względem osobowościowym do już istniejącego zespołu. Jeśli więc na „assessmencie” ukażesz się „sędziom” jako inna osoba niż naprawdę jesteś i dostaniesz pracę, o jaką się starasz, to może się okazać, że wcale Ci się ona nie spodoba.

Pamiętaj, że jest to rekrutacja i że idziesz na takie spotkanie żeby się zareklamować, żeby pokazać się z jak najlepszej strony. Nie wstydź się swoich zalet. Jeśli w pracy grupowej masz jakiś pomysł to przedstaw go zespołowi, bądź kreatywny. Nie bój się wchodzić w dyskusje, nie bój się mieć odmiennego zdania niż inni i przede wszystkim bądź sobą.

Powodzenia!!!

Zarządzanie energią

Zarządzanie energią

Chcąc sprostać coraz większym wymaganiom rynku i naszych pracodawców wydłużamy nasz dzień pracy, poświęcamy się coraz bardziej. Ale tak jak w przypowieści o dwóch drwalach – ten, który nie robił przerw na odpoczynek i ostrzenie siekiery miał coraz gorsze wyniki, tak nasze poświęcenie odbija się w końcu na naszej pracy – zaangażowanie słabnie, nieuwaga nasila się.

Dr Tony Schwarz opierając się na dość oczywistym (jednak nie dla wszystkich) stwierdzeniu, że czas jest zasobem nieodnawialnym, w przeciwieństwie do energii, prowadził w Nowym Jorku „Energy Project”.
Projekt ten ma na celu sprawdzenie co można zrobić by pracownicy działali efektywnie – czyli marzenie każdej firmy. Tym razem jednak oprócz działań firmy sam pracownik musi się zaangażować w tzw. ładowanie akumulatora.
By naprawdę odnaleźć w sobie nową energie do pracy i życia trzeba zrozumieć jakie zachowania pozbawiają nas energii i zmienić je np. kłaść się spać wcześniej i wyeliminować alkohol z diety – co polepszy jakość snu i sprawi że będziemy wstawać wypoczęci. Kolejna ważną rzeczą są ćwiczenia fizyczne. To wszystko dzieje się w naszym prywatnym czasie i do tego musimy się sami zmotywować. Firma powinna budować kulturę organizacyjną pozwalającą pracownikowi bez poczucia winy odpocząć podczas dnia pracy – zjeść obiad z dala od biurka, wyjść na spacer.

Program zarządzania energią stworzony m.in. przez dr T. Schwarza dzieli się na 4 zagadnienia. Program rozpoczyna się zagadnieniami związanymi z ciałem – energią fizyczną czyli dieta, aktywność fizyczna, odpoczynek, sen. Nasza efektywność wiąże się z cyklem, który przechodzi nasz organizm – 90-120 minut w trakcie których organizm przechodzi ze stanu o wysokim poziomie energii do fizjologicznego dołka. Po każdym z takich okresów ciało zaczyna domagać się regeneracji. Wiele osób w tym momencie ignoruje sygnały i pracuje dalej, co powoduje, że nasze zdolności produkcyjne ulęgają w ciągu dnia zużyciu. Badania dr. T. Schwarza udowodniły że regularne przerwy skutkują wyższą wydajnością.
Kolejne zagadnienie związane jest z emocjami. Osiągamy najlepsze wyniki wtedy gdy czujemy pozytywną energię, a człowiek pozbawiony czasu na regeneracje nie jest w stanie odczuwać pozytywnych emocji przez dłuższy okres. Według badań Schwarza niezwykle skutecznym nawykiem wyzwalającym pozytywne emocje jest wyrażanie uznania.
Następne zagadnienie związane jest z umysłem – koncentracja. Rozpraszanie się – przeniesienie uwagi na chwile z jednego zadania na drugie zwiększa ilość czasu potrzebnego by zakończyć pierwotne zadanie aż o 25 % (czas przełączania). Na przykład gdy zadanie wymaga koncentracji wyłączmy telefon i nie sprawdzajmy maila. Dobrą regułą jest również sprawdzanie maila tylko w określonych np. dwóch porach dnia.
Ostatnie zagadnienie związane jest z duchem – energia sensu i celu. Sens i cel pracy to potencjalne źródło energii. Trzeba zajrzeć w siebie i uzmysłowić sobie, co jest dla nas naprawdę ważne. Gdy praca i inne nasze aktywności będą zgodne z wyznawanymi przez nas wartościami, będziemy w stanie wykorzystywać energię duchową. Musimy ustalić nasze priorytety oraz znaleźć w sobie talenty i rozwijać je. Robić te rzeczy które sprawiają nam przyjemność.
„Energy Project” został wprowadzony w grupie pilotażowej w banku i badani osiągnęli wzrost wyników wyższy o 13 punktów procentowych od rezultatów uzyskanych przez grupę kontrolną. Co ważne rezultaty te były trwałe i powtarzalne.

Żeby jakakolwiek nowa metoda odniosła sukces firma musi udzielać pracownikom wsparcia w jej wdrażaniu. Tak samo w zarządzaniu energią potrzebne jest solidne wsparcie ze strony kierownictwa np. niektóre przedsiębiorstwa zorganizowały pokoje regeneracji, w których można się odprężyć.
Nie możemy powstrzymać uciekającego czasu, ale możemy go dobrze wykorzystać i na końcu dnia nie czuć się zmęczeni. Połączmy zarządzanie energią z zarządzaniem czasem.
Czas „ucieka” a wyniki ankiet przeprowadzanych w ciągu lat ciągle wskazują, że kierownicy niezbyt dobrze wykorzystują czas – np. maja problemy z delegowaniem zadań.
Ponad to chyba każde z nas powiedziało bądź słyszało kiedyś stwierdzenia typu „nie miałem kiedy się do tego zabrać”. Musimy jednak przyznać się sami przed sobą (i jest to również częścią „Energy Project”) co jest dla nas ważne, jakie mamy priorytety. Musimy sobie uzmysłowić, że najpierw robimy rzeczy ważne dla nas a te, których nie lubimy, odkładamy na później. Więc zamiast narzekać na brak czasu trzeba sobie powiedzieć wprost – miałem inne priorytety, poświęciłem czas na co innego, zmarnowałem czas, a może nawet – że nam się nie chciało albo że nie zależało mi na tym.
Zarządzajmy naszym czasem i energią mądrze, nie bójmy się nawet drastycznych zmian w naszym życiu. Może się okazać, że od wielu lat działamy niezgodnie ze swoimi przekonaniami, dlatego czujemy narastającą frustracje. Zajrzyjmy w siebie i odkryjmy na nowo nasze pasje i potrzeby. I kierujmy się nimi.

„Zarządzaj swoją energią, a nie czasem” Tony Schwartz, Harvard Business Review Polska, grudzień 2007.
„Praktyka kierowania” pod red. Dorothy M. Stewart, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2002

Rozmowa rekrutacyjna. Poradnik dla Kandydatów do pracy

Rozmowa rekrutacyjna. Poradnik dla Kandydatów do pracy

Rozmowa kwalifikacyjna (rozmowa rekrutacyjna) jest wstępnym etapem rekrutacji. Jest to spotkanie z przedstawicielem firmy rekrutacyjnej lub firmy poszukującej Pracownika. Biorąc pod uwagę rolę Kandydata w procesie rekrutacji – na udany przebieg rozmowy kwalifikacyjnej składają się w zasadzie trzy elementy:

– dobre przygotowanie
– właściwa komunikacja
– przedstawienie właściwej argumentacji

Do rozmowy powinno być się przygotowanym. Ważne jest, aby wcześniej zapoznać się z Firmą, dla której zamierzamy pracować – jej historią, osiągnięciami oraz stanowiskiem pracy i zakresem obowiązków. Przygotowanie do rozmowy to również odpowiedni strój. Przede wszystkim musi on być dopasowany do pory roku, ale należy pamiętać, że rozmowa rekrutacyjna to oficjalne i formalne spotkanie. Nie zawsze musi to być garnitur albo żakiet, ale Kandydat powinien zawsze wyglądać elegancko i schludnie. Panowie powinni pamiętać, że odkryte buty i rozpięta koszula są niedopuszczalne. Panie powinny zawsze zakładać rajstopy (nawet latem) oraz pełne buty. Oczywiście makijaż powinien być delikatny i stonowany, a dodatki klasyczne i nieprzesadzone. Ubiór to dopełnienie Twojego CV. Jako Kandydat wyglądem okazujesz szacunek Pracodawcy. Należy pamiętać, że to nie ubranie, dodatki i makijaż mają zwracać uwagę potencjalnego Pracodawcy, ale To one stanowią o sile pierwszego wrażenia. Pracodawca po pierwszych sekundach, zanim pozna rekrutanta, po wyglądzie podświadomie „zaszufladkuje” go i uzna, czy go lubi, czy nie darzy sympatią. Poprzez wygląd komunikujemy dużo informacji o sobie. Ponadto w komunikacji między osobami istotny jest uścisk dłoni (pewny i zdecydowany), mowa i wypowiadane słowa (nie za szybko, ale też nie za wolno, wyraźnie i dość głośno), mowa ciała (podtrzymanie kontaktu wzrokowego, uśmiech, wyprostowana sylwetka, umiarkowana gestykulacja) oraz zasady szacunku wobec rozmówcy (nie przerywanie wypowiedzi drugiej osoby, okazywanie zainteresowania).

Wreszcie przychodzi pora na słowa i argumentację podczas wypowiedzi Kandydata do  pracy. Aby odpowiednio sprzedać swoją kandydaturę koniecznym jest używanie języka korzyści, czyli co Pracodawca zyska, zatrudniając właśnie Ciebie, co możesz mu zaproponować, dlaczego jesteś do tej pracy odpowiedni. Dlatego dobrym pomysłem jest wcześniejsza analiza SWOT swojej osoby i przeanalizowanie swoich mocnych i słabych stron. Najważniejsza jest zbudowanie pozytywnego klimatu, umiejętność szczerej rozmowy o swoich zaletach i możliwościach, bez przesadnej skromności. Pamiętaj, że rozmowa służy jak najlepszemu zareklamowaniu się. Rozmowa rekrutacyjna to złożony proces. Wykorzystanie w 100% wymienionych powyżej czynników znacznie zwiększą Twoje szanse na zatrudnienie w wymarzonej Firmie.

Zasady pisania CV

Zasady pisania CV

CV jest zazwyczaj pierwszym kontaktem Kandydata z rekruterem bądź potencjalnym Pracodawcą i musi się ono wyróżnić na tle silnej konkurencji na rynku pracy. Stąd też tak ważne jest, by życiorys nie zawierał żadnych błędów, które mogłyby zaważyć na zakwalifikowaniu się do dalszego procesu rekrutacji. Podajemy zatem kilka wskazówek, które mogą ułatwić stworzenie dobrego CV.

CV powinno być zwięzłe i mieścić się góra na dwóch stronach A4.
Osoby przeglądające CV poświęcają ok. 1,5 minuty czasu na przyjrzenie się pojedynczej aplikacji. Nie wskazane jest zatem rozpisywanie się o każdym etapie życia, bo – choć może być to ciekawe i wiele wyjaśniające – Pracodawca czy rekruter może stwierdzić, że autor CV nie potrafi zwięźle i jasno formułować myśli, a to może zaważyć na dalszych losach Kandydata.

Życiorys powinien być napisany pod kątem konkretnego stanowiska.
Dobre i interesujące dla odbiorców CV to takie, którego treść uwzględnia umiejętności i doświadczenie niezbędne na stanowisku, na które się aplikuje. Zanim więc zacznie się pisać swój życiorys, dobrze jest zapoznać się dokładnie charakterystyką stanowiska, którego aplikacja ma dotyczyć. Pracodawcy i rekruterzy poszukują w dokumentach informacji oraz treści powiązanych z wymaganym profilem zawodowym.

CV powinno być przejrzyste, precyzyjne i powinno zawierać informacje oraz zwroty łatwe w zrozumieniu.
Jak wcześniej zostało powiedziane osoby czytające CV poszukują bardzo konkretnych i zwięzłych informacji. Można ułatwić im to zadanie budując jasny i czytelny dla oka dokument poprzez pisanie go na komputerze jednym typem czcionki i w jednym formacie, umieszczając nagłówki zawsze po jednej i tej samej stronie dokumentu, wypunktowując zakres obowiązków, umieszczając dokument na białym tle, bez zbędnych ozdobników, zbyt dużych znaków graficznych czy podkreśleń. Kluczowe informacje związane ze stanowiskiem można uwypuklić pogrubioną czcionką.
Sformułowania używane w CV powinny być jasne i łatwe do zrozumienia. Trzeba pamiętać, że osoba zapoznająca się z informacjami zawartymi w życiorysie nie musi znać wszystkich fachowych terminów ściśle związanych z konkretną branżą. Ważne jest także sprawdzenie swojego CV pod kątem poprawności ortograficznej i gramatycznej.
Zdjęcie zamieszczane w życiorysie należy usytuować w górnym rogu dokumentu i powinno przedstawiać Kandydata w neutralny sposób, może być z lekkim uśmiechem, jednak bez przesadnego rozbawiania. Niepożądane w taki dokumentach są zdjęcia całej sylwetki.

Informacje zawarte w CV powinny zawierać słowa – klucze i być podparte przykładami.
Dobrze jest używać słów – kluczowy w swoim życiorysie. Oznacza to, że jeśli Pracodawca poszukuje Kandydatów z umiejętnościami zarządzania, warto wskazać te elementy w swoim CV i podeprzeć je przykładami. Napisanie samego określenia, że jest się „komunikatywnym” lub „odpowiedzialnym” jest miłe, ale niewiele to mówi Pracodawcy. Natomiast gdy poda się konkretne zadania jakie się wykonywało na danym stanowisku i opisze swoje największe osiągnięcia, wówczas Pracodawca bądź rekruter będą mieli wyraźniejszy obraz Kandydata i Jego umiejętności. Można więc napisać, że np. wyszkoliło się 5 osób na podległe stanowisko. Wszędzie, gdzie się da dobrze jest podawać liczby i konkretne przykłady.

Unikanie luk
Obecna na rynku pracy duża konkurencja nie sprzyja osobom, które mają w swoim życiorysie niewyjaśnione przerwy w zatrudnieniu, ale też z drugiej strony coś takie luki powoduje. W obecnych czasach dużo się podróżuje – za pracą bądź dla przyjemności. Ogólnie obowiązująca zasada jest taka, że przerw w zatrudnieniu do trzech miesięcy nie trzeba wyjaśnia. Jednak luki w CV powyżej tego okresu wymagałyby już krótkiego komentarza. I tu najlepiej być szczerym – jeśli wyjechało się na pół roku w poszukiwaniu pracy za granicę to dobrze o tym napisać jedno zdanie. Pracodawcy i rekruterzy są w tym względzie wyrozumiali.

Wskazówki dotyczące poszczególnych punktów CV, które powinny się pojawić.

 

  • Dane osobowe:
    Imię i Nazwisko
    Data urodzenia/wiek – ten element nie jest konieczny, lecz trzeba mieć na uwadze, że jego brak może zniechęcić kilku Pracodawców
    Adres zamieszkania – ważny jest ten adres, pod którym przebywasz, nie natomiast Twój adres zameldowania
    Telefon stacjonarny/komórkowy
    Adres e-mail – wskazane jest podawanie adresu, który ma formę nazwisko@domena poczty, nie natomiast adresy zawierające pseudonim bądź skrót
    Pamiętaj, im więcej form kontaktu podasz, tym łatwiej będzie Pracodawcy czy rekruterowi się z Tobą skontaktować.
  • Edukacja:
    Studia podyplomowe
    Studia magisterskie/licencjackie
    Liceum
    Ukończone szkoły należy podawać w kolejności odwróconej chronologii, czyli zaczynać od tej, którą ukończyło się najpóźniej, a kończyć na tej, którą ukończyło się jako pierwszą. Należy podawać lata nauki na danej uczelni/w danej szkole. Czasami dobrze jest uściślić ukończony kierunek podając specjalizację lub nawet temat pracy dyplomowej, jeśli ma on związek ze stanowiskiem, na które się aplikuje.
  • Doświadczenie zawodowe:
    Obecna praca
    Poprzednie prace
    Praktyki/staże
    Prace sezonowe – jeśli mają one związek ze stanowiskiem, na które się aplikuje.
    Zatrudnienie również należy podawać w kolejności odwróconej chronologii zawierając okres zatrudnienia.
    Niezbędne jest tutaj podanie stanowiska, na jakim się pracowało, wykonywane obowiązki oraz charakter pracy. Dobrze jest się w tym miejscu pochwalić swoimi sukcesami osiągniętymi na danym stanowisku oraz przedstawienie faktów, które obrazują umiejętności wymagane na stanowisku, na które się aplikuje. Jeśli doświadczenie zawodowe jest bardzo bogate, wówczas dobrze jest wybrać tylko te aspekty, które mają związek ze stanowiskiem, na które toczy się rekrutacja.
  • Działalność dodatkowa:
    Taką rubrykę można stworzyć wówczas, gdy jest się wolontariuszem w jakiejś organizacji, bądź gdy w inny sposób udzielasz się w jakimś stowarzyszeniu lub też, gdy samemu się robi coś nietypowego.
  • Odbyte kursy/szkolenia:
    Taką rubrykę stwórz, jeśli uczestniczyłeś w kursach bądź szkoleniach, które podniosły Twoje kwalifikacje pożądane przez potencjalnego Pracodawcę. Nie wypisuj jednak wszystkich szkoleń, jakie odbyłeś w całym swoim życiu, jeśli nie mają one związku ze stanowiskiem.
  • Języki obce:
    Wspominając o językach dobrze jest określić, co się rozumie pod stwierdzeniem, że zna się język „dobrze” czy „komunikatywnie”. Można napisać np.: „mówienie – płynnie, pisanie – biegle”. Jeśli posiadasz certyfikaty językowe, napisz o tym.
  • Inne umiejętności:
    Prawo jazdy
    Obsługa komputera
    Specjalistyczne programy komputerowe
  • Cechy osobowościowe – zobrazowane zwięzłym przykładem
    To jest miejsce, by wspomnieć o dodatkowych umiejętnościach przydatnych w pracy i określić ich zakres.
  • Zainteresowania:
    Dobrze w tym miejscu jest wspomnieć o jakimś oryginalnym hobby, które Cię wyróżni z tłumu osób lubiących „czytać ciekawe książki” i „oglądać ciekawe filmy”. Należy pamiętać jednak, że takie zainteresowanie nie może być nieprawdziwe, by na rozmowie kwalifikacyjnej nie wyszło na jaw, że została przedstawiona nieprawda. Ujawnione kłamstwo może Cię skompromitować i przekreślić Twoją kandydaturę, mimo posiadanych przez Ciebie pożądanych kwalifikacji i umiejętności.
  • Referencje:
    Jeżeli jesteś w posiadaniu referencji od poprzednich pracodawców, możesz je załączyć do składanych dokumentów.W momencie, gdy informujesz przy składaniu dokumentów, że referencje możesz dostarczyć na życzenie, wówczas upewnij się, że poprzedni Pracodawca Ci je wystawi na czas. Najlepiej jest zaraz po zakończeniu pracy, staży, praktyk ubiegać się o referencje czy opinie. Bardzo ważne jest brać je z każdego miejsca związanego z pracą (szkoła, uczelnia, organizacje, firmy), gdyż nigdy nie wiemy jakie dokumenty przydadzą się nam w życiu.
  • Klauzula o ochronie danych osobowych:
    Konieczne jest zamieszczenie na dole swoich dokumentów aplikacyjnych klauzuli o następującej treści: Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2016 r. poz. 922 z późn. zm.)
    Brak tejże klauzuli powoduje, że CV i tym samym cała Twoja aplikacja nie może wziąć udziału w procesie rekrutacji z przyczyn prawnych. Musisz – poprzez klauzulę – wyrazić zgodę na operowanie Twoimi danymi w procesie rekrutacji.

Najczęstsze błędy popełniane przez Kandydatów:

  • Pisanie nieprawdy o swoim doświadczeniu,
  • Opisywanie nieistotnych, z punktu widzenia zawodowego, informacji, opisywanie swoich życiowych problemów,
  • Błędy ortograficzne w dokumentach, błędy w danych kontaktowych,
  • Długie opisy i brak uwypuklania kluczowych informacji, Pomijanie ważnych informacji, jak wykształcenie czy doświadczenie zawodowe,
  • Ukrywanie braków ciągłości pracy,
  • Nieczytelne CV, ze zbyt dużą ilością podkreśleń, kursyw,
  • Niechlujne CV,
  • Zamieszczenie nieodpowiedniego zdjęcia,
  • Zamieszczenie życiorysu na kolorowej, jaskrawej powierzchni.


Pisanie CV to dość czasochłonna praca. Jest to jednak Twoja wizytówka przekazywana Pracodawcy. Nim więc siądziesz do napisania CV zbierz wszystkie dokumenty, o których planujesz pisać w CV, zastanów się, czy dane w nich zawarte są aktualne oraz wybierz te informacje, które wydają się być najbardziej interesujące dla Pracodawcy.

CV to dokument przedstawiający Twoje doświadczenie i umiejętności, ale też pierwszy kontakt z Pracodawcą. Daj mu się poznać, niech Cię polubi, niech zaciekawi go to, co zobaczy i zechce Cię poznać osobiście, porozmawiać z Tobą.