Nie(d)oceniona siła zaangażowania

Nie(d)oceniona siła zaangażowania

Zaangażowanie jest czymś, co każdy człowiek intuicyjnie rozumie i wyczuwa. Każdy Pracodawca natomiast deklaratywnie ceni zaangażowanie Pracowników i chciałby, by jego Zespół charakteryzował się tą aktywną postawą, choć nie do końca wie dlaczego… A co gorsza, nie do końca zdaje sobie sprawę, że to on ma kluczowy wpływ na wzrost – a także spadek – poziomu zaangażowania. A skoro nie do końca wie dlaczego miałoby mu zależeć na utrzymaniu zaangażowania to nie bierze on osobistej odpowiedzialności za kreowanie angażującego środowiska pracy.

Firmy dużo i chętnie mówią o zaangażowaniu, ale ich Pracownicy nie odczuwają żadnych efektów wynikających z tej teorii. W związku z tym Pracownicy przestają wierzyć swoim Pracodawcom, powoli tracą zaufanie do swoich Szefów. Deficyt zaufania powoduje z kolei brak zaangażowania, co w końcowym efekcie powoduje niszczenie wartości całego Przedsiębiorstwa. Efekt kuli śnieżnej z dramatycznym zakończeniem. Jak do niego nie doprowadzić?

 

Zaangażowanie Pracowników równe strategii Firmy

Przede wszystkim Szefowie muszą uczciwie uderzyć się w pierś i zdać sobie sprawę, że zaangażowanie było dotychczas mylnie traktowane jako temat typowo „miękki”, ulotny. A zaangażowanie Pracowników ma bezpośrednie przełożenie na wynik finansowy Firmy. Powinno więc być traktowane na równi ze strategią Firmy czy jej produktami.

By unaocznić tą prawidłowość oto trochę statystyk.
Zaangażowanie Pracowników jednoznacznie koreluje z lepszą i wydajniejszą pracą (+20%), rzadszym myśleniem o zmianie pracy (-87%), wzrostem przychodów netto o 13,7%. Niezaangażowanie Pracowników skutkuje spadkiem przychodów operacyjnych o 32,7% i spadkiem przychodów netto o 3,8%. Podczas, gdy 67% Prezesów Firm uważa, że ich Organizacje charakteryzuje zaangażowanie i energia, opinię taką podziela jedyne 33% Kierowników średniego szczebla. Wyniki te robią wrażenie.

 

Czym zatem jest zaangażowanie?

Jest to racjonalna i emocjonalna gotowość człowieka do ponadprzeciętnego poświęcania swojego czasu i energii do pracy. To chęć dawania z siebie wszystkiego. Brzmi dość idyllicznie, ale może być rzeczywistością, bo ludzie w swojej naturze mają to do siebie, że chcą się angażować w podejmowane działania. Czerpią z tego ogromną satysfakcję, przyjemność i motywację. Dobrze wykonana praca podnosi ich poczucie sprawczości i samoocenę, co w konsekwencji nakręca do dalszego działania.

Mówiąc o zaangażowaniu trzeba mieć na uwadze dwa aspekty, które są składowymi zaangażowania: racjonalność i emocjonalność. Są to dwa odrębne obszary, których obecność jest konieczna, by zaistniało zaangażowanie.

Działanie racjonalne Pracownika odnosi się do pojmowania przez niego, w jaki sposób jego praca przyczynia się do sukcesu Firmy oraz jaki związek ma jego rola z celami i kierunkiem rozwoju Organizacji. Sprowadza się to do jednego: człowiek musi widzieć swoje zadania służbowe w szerszym kontekście, nie sprowadzając ich tylko do poziomu funkcjonowania na danym stanowisku.

Z kolei działanie emocjonalne odnosi się, w dużym skrócie, do stwierdzenia, że człowiek jest wystarczająco inspirowany, zainteresowany pracą, finansowo usatysfakcjonowany i dumny z pracy w danej firmie. Wówczas łączy on sukces przedsiębiorstwa z sukcesem osobistym.

zaangazowanie

10 elementów zwiększających zaangażowanie

Badania Pracowników przeprowadzone na ogólnoeuropejskim rynku wykazały, że jest 10 kluczowych aspektów, nad którymi Pracodawca powinien się pochylić, by skutecznie i trwale zwiększyć zaangażowanie swojego zespołu: kierownictwo wysokiego szczebla interesuje się problemami Pracowników, jest dla nich inspiracją godną zaufania, Kierownictwo oraz Pracownicy szanują się wzajemnie, Firma ma reputację dobrego Pracodawcy, u którego są uczciwe i spójne kryteria zarobków, a system świadczeń spełnia oczekiwania Pracowników. Ponadto podstawowe wartości Firmy są jasne i możliwe do zrealizowania natomiast Pracownicy mają realną możliwość podnoszenia swoich kompetencji oraz posiadają wpływ na procesy decyzyjne w swoim dziale.

Wszystkie te elementy są zależne od Kierownictwa Firmy i umiejętnie zbudowanej strategii zarządzania. Pracownik więc może być pełną pasji osobą, która chce działać, pracować i przyczyniać się do sukcesu firmy, ale nawet najbardziej ambitnym osobom w pewnym momencie kończy się automotywacja. Jeśli więc Firma nie wspiera ich w tym zapale, wówczas ich traci – albo faktycznie przez ich odejście, albo w przenośni, przez utratę ich zaangażowania. Dobrze więc jest mieć z tyłu głowy jedną zasadę: ludzie zaczynają pracę dla Firmy, ale rzucają ją z powodu Kierownictwa.

 

Artykuł został opublikowany w październikowym 2016 wydaniu Magazynu Together

Nie(d)oceniona siła zaangażowania was last modified: Marzec 6th, 2017 by Marika Kłuskiewicz